Gå til innhold

• Logg inn med Facebook Logg inn med Twitter Log In with LinkedIn Log In with Google      Logg inn   
  • Registrer deg

Kjære gjest

Velkommen til Workbase - Norges største jobb og karriereforum.
For å få full tilgang til forumet må du registrere deg. Registreringen er rask, enkel og selvfølgelig helt gratis.

Bilde

Kontrollroms operatør, maskin. Muligheter?

• Logg inn for å svare
39 svar på dette emnet

#1 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 26 juli 2012 - 00:14

Hei.
Er i gang med å søke meg offshore jobb som kontrollroms operatør maskin.
Er litt usikker på hvem jeg skal søke hos. Kan det være bedre med personlig fremmøte?
Er det noen som har en oversikt over hvilke selskap som har slike stillinger?
Har ført opp Saipem, Transocean, Seadrill, Odfjell og Statoil, men det må da være flere.

Har snart 10 års erfaring fra samme jobb, men fra Cruise, ferger og en del andre typer skip.
Stor forskjell?

Alder? Er 42år, men er jeg for gammel da?

Takker for tips og innspill.

#2 MrHaga

MrHaga

Roughneck

• Moderator
  • 1 291 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2012 - 07:14

Et par selskap til: North Atlantic Drillng (NADL), Shell, Conocophillips, KCA Deutag, Rocksource, Det Norske,

Kan jo være det lønner seg med pesonlig fremmøtehos noen, men da blir det resing på deg. Har du forresten sett noen ledige stillinger på dette og vet hva eksat en slik stilling heter på norsk og engelsk til offshore?
Vet du det er det jo bare å sende en åpen søknad til endel selskaper og satse på å få napp.

Kan ikke skjønne at 42 år skal være gamel når en får en person med bra erfaring slik som du.

Kanskje andre på forumet vet mer om denne stillingstypen?

Haga
Moderator
Retningslinjer

#3 BVO

BVO

Senior medlem

• Moderator
  • 456 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2012 - 11:46

Rocksource og Det Norske ansetter ikke til offshore-stillinger, så de kan du glemme.

ExxonMobile, Marathon Oil og Maersk Drilling er verdt å sjekke ut
Jobber 2-4 rotasjon i Nordsjøen :cool:

#4 BVO

BVO

Senior medlem

• Moderator
  • 456 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2012 - 13:29

Det Norske og Rocksource er vel heller å regne som leteselskaper enn operatørselskaper.

De har ikke operatørstatus for noen utbygde felt ennå. Når de er operatør under leting og boring leier de inn borerigg for å utføre jobben. De har egne ansatte ombord, men dette kan være company-man, safety, geologer og lignende.

De har ikke egne folk i feks maskinrom på en innleid borerigg.

Sitat: "Please note that Det Norske DO NOT engage personnel for offshore acivity"
http://www.detnor.no...s-in-det-norske

#5 BVO

BVO

Senior medlem

• Moderator
  • 456 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2012 - 18:12

Det er stor forskjell på å være operatør under leting enn å ha det samme ansvaret for produserende felt med egen utbygging.

Det finnes små selskaper med operatørstatus for produserende felt, men da er de utbygd med subseaanlegg knyttet opp til nærliggende større felt.
Eksempelvis ENIs felt Marulk som er knyttet til Statoils Norne. (ikke det at ENI er små, men på norsk sokkel kan de ikke regnes som store... Enda)

BP, COPNO, Marathon, Exxonmobile, Shell og Statoil driver egne produsentplattformer og har da også ett lass med egne ansatte ombord.

#6 multivan

multivan

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:
  • Sted Færøyerne

Skrevet 26 juli 2012 - 21:10

Skjoldal, er du utdannet maskinist eller maskinmester ??

#7 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 27 juli 2012 - 01:03

Skjoldal, er du utdannet maskinist eller maskinmester ??

Har fagbrev som Lastebilmekaniker og har videreutdannet meg som maskinist. Har alle skolene. Går som 2.Maskinist til vanlig og vikariater som 1. maskinist, ved behov. Har M2 Sertifikat.

#8 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 27 juli 2012 - 01:12

Takker for diverse innspill. Ser jeg har en del å ta tak i, når det gjelder å få oversikt.
Får sette meg ned å skrive noen søknader. Er bare interessert i å komme meg ut, i utgangspunktet. Er vel kanskje lettere å skifte stilling senere, når man først er der ute.

#9 Odland

Odland

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Skrevet 27 juli 2012 - 19:53

Det er maskinroms operatør jobber du søker på?

Da må du se etter rigg selskaper. Odfjell drilling, North Atlantic drilling, Cosl, Songa, Dolphin, Transocean, Ocean Rig, Rowan. Det er de jeg kommer på i farta :)

Det er vel få av de selskapne som har ledige stillinger ute nå, men er sikkert mulig å sende en åpen søknad

#10 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 28 juli 2012 - 13:16

Det er maskinroms operatør jobber du søker på?

Da må du se etter rigg selskaper. Odfjell drilling, North Atlantic drilling, Cosl, Songa, Dolphin, Transocean, Ocean Rig, Rowan. Det er de jeg kommer på i farta :)

Det er vel få av de selskapne som har ledige stillinger ute nå, men er sikkert mulig å sende en åpen søknad

Ja, det er kontrollroms operatør jobb jeg ønsker, men tar egentlig hva som helst for å komme innenfor. Motormann, mekaniker eller kanskje kranfører. Har kranførerbevis G8 og truckførerkurs. Klasse 2, på lastebil er det vel lite bruk for der ute. He, he.

Det blir vel åpen søknad, men er ikke helt komfortabel med det. Vanskelig å få frem hvem man er, hva man kan og hva man ønsker.
Fort gjort å fremstå som ikke aktuell, med feil formulering på noen setninger. Er jo også det å finne balansen mellom å selge seg og virke skrytende. Liker bedre å bare bli kastet til ulvene, med direkte oppmøte og spørsmål. Problemet er jo da, at ofte er ikke riktig person til stede, eller sitter i møte, eller kanskje reist vekk i jobb sammenheng.

#11 Thomas

Thomas

Administrator

• Admin
  • 1 183 Innlegg:
  • Sted Offshore/Tromsø

Skrevet 28 juli 2012 - 15:23

Ja, det er kontrollroms operatør jobb jeg ønsker, men tar egentlig hva som helst for å komme innenfor. Motormann, mekaniker eller kanskje kranfører. Har kranførerbevis G8 og truckførerkurs. Klasse 2, på lastebil er det vel lite bruk for der ute. He, he.

Det blir vel åpen søknad, men er ikke helt komfortabel med det. Vanskelig å få frem hvem man er, hva man kan og hva man ønsker.
Fort gjort å fremstå som ikke aktuell, med feil formulering på noen setninger. Er jo også det å finne balansen mellom å selge seg og virke skrytende. Liker bedre å bare bli kastet til ulvene, med direkte oppmøte og spørsmål. Problemet er jo da, at ofte er ikke riktig person til stede, eller sitter i møte, eller kanskje reist vekk i jobb sammenheng.

Det var en åpen søknad, flaks og rett timing som gjorde at jeg fikk jobb på rigg. ^_^

Retningslinjer

Epost: Admin@workbase.no

www.workbase.no

#12 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 06 oktober 2012 - 16:59

Da har jeg fått OLF kortet og helseattest.
En søknad er inne hos COSL Drilling, som Engine Contolroom Operator.
To søknader er inne hos Seadril, som Engine Contolroom Operator og Mechanic.
Så får vi se da, om det blir en ny fremtid på meg:-)
  • Thomas liker dette

#13 MrHaga

MrHaga

Roughneck

• Moderator
  • 1 291 Innlegg:

Skrevet 06 oktober 2012 - 17:03

Godt jobba med Sikkerhetskurs og helseattest.
Lykke til.
Bare ikke gi opp om du får et par avslag.!

Haga
Moderator
Retningslinjer

#14 Thomas

Thomas

Administrator

• Admin
  • 1 183 Innlegg:
  • Sted Offshore/Tromsø

Skrevet 06 oktober 2012 - 17:04

Da har jeg fått OLF kortet og helseattest.
En søknad er inne hos COSL Drilling, som Engine Contolroom Operator.
To søknader er inne hos Seadril, som Engine Contolroom Operator og Mechanic.
Så får vi se da, om det blir en ny fremtid på meg:-)

Så bra! Da begynner tålmodighetsprøven din ^_^ Hold oss gjerne oppdaterte :)

Retningslinjer

www.workbase.no

#15 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 06 oktober 2012 - 17:11

Utålmodig er jeg, men har fast jobb, så jeg bekymrer meg ikke.
Skal holde dere oppdatert:-)

#16 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 12 februar 2013 - 12:00

Fikk mail fra North Atlantic Drilling, om at de ikke kunne åpne CV'n min og om jeg kunne sende den på nytt i Word. Pulsen gikk til nye høyder og fikk sendt den avgårde, direkte til en som jobbet der..

Skrev samtidig at jeg gjerne ville komme komme til intervju, da jeg sliter litt med å selge meg selv i en søknad. At jeg hadde mye å bevise, både for dem og meg selv.

Fikk tilbakemelding på at det var positivt og at med den rette innstillingen, så går det kanskje veien.

Gikk de første dagene og ventet på at noe skulle skje, men ser ut til at jeg må vente litt til, for her skjer det ingenting.

Ahhhhhhhhhhhhhhh. Blir ødelagt av dette. Får kjøre i gang med noe mer aktivt snart.

• Thomas liker dette

#17 Thomas

Thomas

Administrator

• Admin
  • 1 183 Innlegg:
  • Sted Offshore/Tromsø

Skrevet 20 februar 2013 - 23:20

Fikk mail fra North Atlantic Drilling, om at de ikke kunne åpne CV'n min og om jeg kunne sende den på nytt i Word. Pulsen gikk til nye høyder og fikk sendt den avgårde, direkte til en som jobbet der..

Skrev samtidig at jeg gjerne ville komme komme til intervju, da jeg sliter litt med å selge meg selv i en søknad. At jeg hadde mye å bevise, både for dem og meg selv.

Fikk tilbakemelding på at det var positivt og at med den rette innstillingen, så går det kanskje veien.

Gikk de første dagene og ventet på at noe skulle skje, men ser ut til at jeg må vente litt til, for her skjer det ingenting.

Ahhhhhhhhhhhhhhh. Blir ødelagt av dette. Får kjøre i gang med noe mer aktivt snart.

Har du hørt noe mere? ^_^ *venter spent*

Retningslinjer

www.workbase.no

#18 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 21 februar 2013 - 04:49

Har du hørt noe mere? ^_^ *venter spent*

Oh yes.... To avslag fra Seadrill. Skulle ønske jeg visste hva jeg kunne gjøre bedre på både søknad og CV. Ikke lett å skrive, på andre måter enn det du synes er bra selv. Spørs om jeg bare må begynne å søke internasjonalt også, ikke bare nordsjøen. Bare jeg slipper afrikakysten er jeg fornøyd.

#19 Thomas

Thomas

Administrator

• Admin
  • 1 183 Innlegg:
  • Sted Offshore/Tromsø

Skrevet 25 februar 2013 - 22:48

Oh yes.... To avslag fra Seadrill. Skulle ønske jeg visste hva jeg kunne gjøre bedre på både søknad og CV. Ikke lett å skrive, på andre måter enn det du synes er bra selv. Spørs om jeg bare må begynne å søke internasjonalt også, ikke bare nordsjøen. Bare jeg slipper afrikakysten er jeg fornøyd.

Hehe. Legg den ut da vel på "Din CV" Så kan vi gi deg en konstruktiv tilbakemelding ^_^. Det er lett å bli blind når man sitter å skriver sin egen CV. 

Retningslinjer

www.workbase.no

#20 j_e_skjoldal

j_e_skjoldal

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Sted Bergen

Skrevet 26 februar 2013 - 16:59

Hehe. Legg den ut da vel på "Din CV" Så kan vi gi deg en konstruktiv tilbakemelding ^_^. Det er lett å bli blind når man sitter å skriver sin egen CV. 

Har CV i som open office dokument og word dokument. Må se om jeg klarer å lage en pdf av den og det kan ta tid. He, he.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere