Gå til innhold

• Logg inn med Facebook Logg inn med Twitter Log In with LinkedIn Log In with Google      Logg inn   
  • Registrer deg

Kjære gjest

Velkommen til Workbase - Norges største jobb og karriereforum.
For å få full tilgang til forumet må du registrere deg. Registreringen er rask, enkel og selvfølgelig helt gratis.

Bilde

Timelønn i butikk hva er normalt?

• Logg inn for å svare
10 svar på dette emnet

#1 Mahar

Mahar

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 01:41

Hei...

Jeg er en jente på 26 år, har jobbet flere år i butikk og syns jeg er ganske dårlig betalt. Vi følger ikke tariffen tror jeg, og ikke er jeg heller organisert..

Jeg har 130 kr timen, 141 kr timen etter kl 21.
Lørdager samme som hverdager, søndager har jeg 27,50 kr ekstra i timen hele dagen..

Dårlig ja?

Fikk sjokk da søskenbarnet mitt som er ekstrahjelp, helt ny , 18 år får bedre lønn enn meg..

Hva tjener dere andre i timen, og hvilken butikk, og alder?

#2 Angel

Angel

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 01:44

Her er minstelønnssatsene gjeldene for Landsoverenskomsten HSH/HK.
Disse lønnstrinnene gjelder for medarbeidere som er organisert i Handel og Kontor
og hvor arbeidsgiver er medlem i HSH.

2010
Trinn Pr. time Pr. måned
Ungdom under 16 år Kr 101,- Kr 16.413,-
Ungdom under 18 år Kr 104,- Kr 16.900,-
Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 128,98 Kr 20.960,-
Lønnstrinn 2 Kr 129,83 Kr 21.098,-
Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 131,91 Kr 21.436,-
Lønnstrinn 4 Kr 135,50 Kr 22.019,-
Lønnstrinn 5 Kr 137,88 Kr 22.406,-
Lønnstrinn 6 Kr 154,95 Kr 25.179,-

Fagbrevtillegget er kr 8,- pr time.

UB-tillegg
(gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

Man-fre fra kl 18 +21,-
Man.fre fra kl 21 +42,-
Lørdag fra kl 13 +42,-
Lørdag fra kl 16 +84,-
Søndag hele døgnet +84,-

Litt om lønnsregulering:
En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3.

TIPS!
Begynn med å sett opp arbeidserfaringen til medarbeideren, hvor lenge har han/hun jobbet på hver arbeidsplass og hvor mange timer har han/hun jobbet pr uke. Hvis dette ikke står i sluttattesten må denne informasjonen innhentes.

1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2
2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2
4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5.

#3 Bidda

Bidda

Deltaker

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 01:47

26 år, 158,6 kr pluss UB-tillegg etter tariff.

Dette er som vanlig butikkmedarbeider. Jeg får faste tillegg for noe personalansvar mens jeg vikarierer i en annen stilling, men det er jo en annen sak
Ps, gjør deg oppmerksom på at tariffene som det vises til gjelder for ansatte som er organiserte.

Men UB-tilleggene dine virker veldig lave! Du får gå i lønnsforhandlinger da :-P

#4 Pepsimax

Pepsimax

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 01:51

Jeg er 24 år, 130 kroner i timen i butikk, ingen tillegg, hverken kveld eller helg.

#5 Angel

Angel

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 24 september 2012 - 22:13

26 år, 158,6 kr pluss UB-tillegg etter tariff.

Dette er som vanlig butikkmedarbeider. Jeg får faste tillegg for noe personalansvar mens jeg vikarierer i en annen stilling, men det er jo en annen sak Postet bilde

#6 Thomas

Thomas

Administrator

• Admin
  • 1 116 Innlegg:
  • Sted Offshore/Tromsø

Skrevet 03 desember 2012 - 23:01

Det ble natt til 14. november enighet i meklingen om Landsoverenskomsten HK/AAF. En økning av alle satsene på minimum 15.000 kroner, styrking av fortrinnsrett for deltidsansatte og bestemmelser om innleie er de viktigste endringene. I tillegg en styrking av bestemmelser om pålagt reisetid lørdag og søndag.

Dette er de viktigste sakene det er enighet om:
Økonomi
Med virkning fra 1. mai 2012 gis følgende lønnstillegg:
- Lønnstrinn til og med 52 økes med kroner 15.000 per år.
- Lønnstrinn fra og med 53 økes med 3,5%.
Pålagt reisetid lørdag og søndager skal kompenseres med 50% tillegg
Reglene omkring overtidsbetaling på bevegelige helligdager er presisert.
Permisjoner
Reglene omkring permisjon for undersøkelse og behandling er styrket og omfatter nå også behandling hos psykolog. Dessuten gis det nå også permisjon resten av dagen i de tilfeller man må forlate arbeidsstedet på grunn av egen eller barns sykdom.
Fortrinnsrett for deltidsansatte
I en ny bestemmelse heter det nå at det som hovedregel skal ansettes i full stilling. Dette med mindre omfanget av arbeidet eller en vurdering av arbeidssituasjonen tilsier noe annet. Dersom forholdene ligger til rette for det gis deltidsansatte, ved ledighet i stilling, fortrinnsrett til å utvide sin arbeidsavtale inntil hel stilling. Det heter videre at de lokale parter nå skal drøfte prinsippet for bruk av deltidsstillinger.
Innleie
Tilsvarende bestemmelser om innleie er inntatt som i det øvrige tariffoppgjøret på funksjonærområdet mellom HK og NHO. Landsoverenskomsten AAF/HK skal dermed gjøres gjeldende for ansatte som leies inn i bedriften. Forutsetningen er at de ansatte utfører arbeid som dekkes av overenskomstens omfangsparagraf. I tillegg kommer en bestemmelse der det heter at ansatte i bemanningsforetak og/eller vikarbyrå skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som i innleiebedriften.
Utvalg i tariffperioden
Partene er enige om at det det skal nedsettes et partssammensatt utvalg i perioden som får i oppgave å komme med forslag til hvordan foretakene kan jobbe md dokumentasjon og bruk av realkompetanse.
Styrkede bestemmelser
Bestemmelsen om stillingsutvalg er styrket ved at de tillitsvalgte nå har tilgang på relevante lønnsopplysninger
Uravstemning
Forslaget går nå ut til uravstemning blant medlemmene. Forhandlingsutvalget anbefaler medlemmene enstemmig å stemme ja.

Fristen for å meddele meklingsmannen resultatet er 12. desember. Stemmefristen for medlemmene blir satt til mandag 10. desember kl. 15.

Retningslinjer

Epost: Admin@workbase.no

www.workbase.no, www.offshore-forum.no,

#7 Angel

Angel

Nykommer

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 05 desember 2012 - 22:00

Da er de nye timelønnene og tariffene lagt ut på forumet her
Husk å registrer deg på forumet først :rolleyes:

#8 MrHaga

MrHaga

Roughneck

• Moderator
  • 1 239 Innlegg:

Skrevet 17 januar 2013 - 18:37

Er det noen bonusordninger i butikk for den vanlige ansatt foruten provisjonssalg? Sånn om hele butikken går bra så vanker den noen kroner på enkelte?

Moderator
Retningslinjer

#9 Steinar

Steinar

Medlem

• Admin
  • 356 Innlegg:
  • Sted Offshore / Sandvika

Skrevet 18 januar 2013 - 09:04

Jeg har hørt om noen "milepæler" som har ført til bonus, som igjen er mersalg (Provisjon). Vil vel tro at dette ikke er veldig vanlig?

Enkelte butikker har bra provisjons betaling som f.eks bil butikker.

Er det noen bonusordninger i butikk for den vanlige ansatt foruten provisjonssalg? Sånn om hele butikken går bra så vanker den noen kroner på enkelte?

Steinar

Administrator
Retningslinjer

#10 Bidda

Bidda

Deltaker

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Skrevet 07 mars 2013 - 21:39

Hva er det vanlig å få i provisjon? Er det en fast sum pr produkt, eller prosent (promille) av salgssum?

#11 Bidda

Bidda

Deltaker

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Skrevet 16 desember 2013 - 17:26

Hva er en provisjon?

Det kan være flere mulige definisjoner for begrepet provisjon. Det kan være en spesielt organisert gruppe som kan ha blitt satt sammen for å løse noen problemer eller se inn i en bestemt sak. I finans, betyr som regel noe helt annet. Det er en betaling, ofte uttrykt i prosent, for noen type tjeneste som ofte salg orientert.

En rekke arbeidere motta hele eller deler av lønna ved å tjene en provisjon på deres arbeid. Aksjemeglere, forsikringsmeglere, selgere, eiendomsmeglere, bankfolk, og mange andre kan ha rett til en prosentandel av hva de selger. Dette er noen ganger den eneste lønnen en person mottar eller det kan være en prosentandel av salget / steder, på toppen av en straight lønn.

Ofte har prosentvis et angitt beløp, men dette kan variere fra virksomhet. Folk som jobber kun på provisjon tendens til å ha høyere prosent refusjon enn de som arbeider med noen form for underliggende lønn. En retail selger kan tjene en liten prosent av salget, kanskje en til to prosent, mens eiendomsmegler eller forsikringsmegler kan tjene en høyere prosent. I visse tilfeller provisjon prosenter blir evaluert av kvalitet eller kvantitet av varer. Den automatiske selger kan tjene mer på å selge en ny bil enn han ville for å selge en brukt en, eller kunne ha en høyere provisjon refusjon rate for å selge en bestemt modell av bilen under spesielle salgseventer.

En vanlig betaling strategi er å tildele folk til å jobbe på et drag versus provisjonsbasis. Når salget er lave, mottar personen en minimum lønn, men som salget øker, kan de få en del prosentandel av salg og del lønn. Alternativt kan de i stor grad overstige tegne og betales bare i prosentandel av salget. Av og folk har valget mellom å trekke med små prosenter eller såle kommisjon med mye større prosenter. Selvfølgelig blir betalt av prosentandel av salget bare kan være risikabelt hvis etterspørselen eller prisen kraftig avslår, men begavede selgere eller andre midler kan finne denne refusjonen strategien vel verdt det på grunn av de ekstra pengene de gjør når de selger noe.

En viss sett av hensyn gjelder for de ansatte som gjør provisjoner. Salgsarbeidet vanligvis betyr magre tider og alle i salg, har investering eller relaterte bedrifter å vite hvordan man skal håndtere lønn når mindre lønn er opptjent. De som regelmessig lever av prosentandel av salget blir rådet til å lage budsjetter som omfatter å sette en del av pengene sine bort for lavt salg måneder. De fleste selgere og agenter kjenner den iboende risiko for å foreta bestillinger i stedet for lønn, og feire sine store salg av banktjenester eller investere noe av pengene sine for de periodene hvor ingen provisjoner tjent.

For kjøperen er det noen ganger nyttig å vite hva beløpet betales går direkte til en selger eller agent lønn. Noen mennesker, for eksempel, ønsker ikke å ha eiendomsmegler selge sine hjem fordi de vet at agenten får beholde en viss mengde av inntektene. Bedrifter må vanligvis være direkte om prosentandelen av et salg ansatte blir betalt, og noen bedrifter gjør dette til en selger punkt. En rekke online aksjeselskaper nå tillate folk å handle på en per handel avgift som er klart annonserte eller andre virksomheter skryter de ansatte er ikke på provisjon og dermed ikke underlagt kunder for høyt trykk salg taktikk.

http://finansiere.bl...r-en-provisjon/

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere